Wednesday, September 10, 2014

Dilema bercinta dengan suami orang secara rahsia

BIMBINGAN KAUNSELING
NAMA PELAJAR               : MASHRIPAH BT YUSOFF


Fakta Kes 

“Dilema bercinta dengan suami orang secara rahsia”
Puteri, seorang gadis berusia lewat 40-an belum berkahwin dan mendampakan kehadiran seorang lelaki bergelar suami. Puteri telah berkenalan dan menjalinkan hubungan cinta dengan seorang lelaki yang sudah beristeri melalui laman sosial di internet. Lelaki yang baru dikenali telah melamar beliau dan merancang untuk berkahwin secara rahsia. Hal demikian adalah disebabkan ibu bapa beliau tidak merestui hubungan mereka dan tidak mahu berlaku kekecohan berlaku antara lelaki tersebut dengan isterinya. Puteri berjanji akan berbaik-baik dengan madu serta ibu bapa beliau selepas bernikah nanti.

Pengenalan

Allah berulang kali berfirman dalam Al Quran tentang setiap benda dicipta berpasang-pasangan..
Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan pasangan-pasangan semuanya baik dari apa yang ditumbuhkan oleh bumi dan dari diri mereka maupun dari apa-apa yang mereka tidak ketahui.” (Yaa Siin 36:36)

Sejak awal keujudan manusia, manusia dijadikan berpasang-pasangan. Lelaki memerlukan pasangan dalam kalangan golongan perempuan sebagai teman hidup. Teman dalam erti kata yang sebenarnya.

Dalam kehidupan manusia, kecenderungan untuk berpasangan sangat tinggi dan  mustahil seorang manusia normal tidak mempunyai perasaan ini. Malahan haiwan juga mempunyai fitrah yang sama. Penyaluran fitrah yang betul adalah perlu agar tidak timbul fitnah. Seorang wanita akan berbicara tentang lelaki dan sebaliknya bagi seorang lelaki. Hal demikian merupakan fitrah yang dicipta sejak azali lagi sebagai satu keperluan dan perasaan saling memerlukan antara satu sama lain.

Menurut Prof Madya Dr Harlina Halizah Siraj, Pengerusi Pembangunan Sosial Ikram dalam pembentangan ketas kerja bertajuk “Kekangan kewangan dan fenomena kahwin lambat dalam kalangan golongan muslim Malaysia”, statistik terbaru menunjukkan bilangan lelaki melebihi wanita di negara ini pada  nisbah 106 berbanding 100 (106:100), Bilangan wanita  mengatasi lelaki hanya berlaku di dua negeri iaitu Perlis dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Sementara purata jangka hayat kaum lelaki di negara ini adalah di antara 72 hingga 75 tahun manakala bagi perempuan 76 tahun. 

Menyentuh tentang isu kahwin lambat di kalangan muslim di negara ini, beliau berkata 2.5 juta  rakyat Malaysia berumur 25 tahun ke atas (16.7 peratus) tidak berkahwin di atas beberapa sebab. Antara faktor penyumbang fenomena ini adalah masalah kewangan, tiada calon sesuai, kemajuan kerjaya, selesa hidup membujang dan komitmen kepada keluarga.

Berdasarkan pecahan gender, 44.7 peratus lelaki tidak berkahwin ekoran masalah kewangan berbanding wanita (14 peratus), tiada calon sesuai (19.3 peratus lelaki, 40 peratus perempuan), kemajuan kerjaya (12.8 peratus lelaki dan 8.4 peratus perempuan),  selesa hidup membujang (8.4 peratus perempuan) dan komitmen terhadap keluarga (7.4 peratus bagi lelaki dan wanita).

Nabi Muhammad SAW pernah bersabda, antara tanda-tanda kecil kiamat ialah apabila berkurangnya jumlah kaum lelaki. Menurut Bryan Sykes (2005), Professor of Human Genetics di University of Oxford tentang penelitian yang beliau lakukan berkaitan kromosom Y dan hasilnya cukup mengejutkan. Penelitian yang dibuat dari Deoxyribonucleic acid (DNA) manusia-manusia purba, mumi, dan manusia modern, didapati bahawa kromosom Y semakin lama semakin mengecil dalam evolusi. Kromosom Y dalam tubuh lelaki semakin lama semakin dikuasai oleh kromosom wanita, yaitu X. Pengecilan kromosom Y manusia terus berlangsung dalam kadar kecepatan sama seperti sekarang akan mengakibatkan jumlah kaum lelaki akan merosot berbanding wanita dalam tempoh beberapa puluh tahun yang akan datang. Hal ini akan menyebabkan bilangan bayi dilahirkan sebagai lelaki akan berkurangan seterusnya menjurus kepada kemerosotan bilangan lelaki berbanding wanita. Fenomena ini akan memperlihatkan bilangan wanita lambat berkahwin disebabkan sukar mendapatkan pasangan yang sesuai.


Poligami

Poligami dari sudut bahasa adalah menghimpunkan berbilang isteri dalam satu masa. Mengikut Kamus Dewan, poligami bererti amalan beristeri lebih daripada seorang pada masa yang sama. Dalam bahasa Arab, poligami disebut “al-zawjat ta’addad” ( تعدد الزوجات ). Asal perkataan “ta’addad” (تعدد) bererti bilangan, manakala perkataan “al-zawjat” (الزوجات) diambil dari perkataan “al-zawjat” (الزوجة) yang bererti isteri. Dua perkataan tersebut apabila digabungkan membawa erti isteri yang banyak atau berbilang-bilang.

Maka poligami bolehlah dimaksudkan sebagai berkahwin lebih daripada seorang iaitu lawan kepada perkataan monogamy yang membawa erti berkahwin dengan seorang wanita sahaja. Ia juga berlawanan dengan perkataan poliandri iaitu amalan bersuami lebih daripada seorang dalam satu-satu masa.

وَإِن خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِى اليَتَامَى فَانكِحُوا مَاطَابَ لَكُم مِّنَ النِسَآءِ مَثْنَى وَثُلَثَ وَرُبَعَ فَإِن خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْمَامَلَكَتْ أَيْمَنُكُمْ ذَلِكَ أَدْنَىۤ أَلاَّ تَعُولُوا
(Surah an-Nisa’ (4):3)
Terjemahan ayat :
dan jika kamu takut tidak berlaku adil terhadap anak yatim, maka berkahwinlah dengan sesiapa yang kamu berkenan dari perempuan-perempuan, dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu bimbang tidak akan berlaku adil di antara isteri-isteri kamu, maka berkahwinlah dengan seorang sahaja atau hamba-hamba perempuan yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat supaya kamu tidak melakukan kezaliman
وَلَن تَسْتَطِيعُوۤا أَن تَعْدِلُوا بَيْنَ النِسَآءِ وَلَوْ حَرَصْتُمْ فَلاَ تَمِيلُوا كُلَّ المَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالمُعَلَّقَةِ وَإِن تُصْلِحُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا
(surah an-Nisa’ (4):129)
Terjemahan ayat :
dan kamu tidak akan dapat berlaku adil di antara isteri-isteri kamu sekalipun kamu bersungguh-sungguh hendak melakukannya, oleh itu janganlah kamu cenderung dengan melampau-lampau berat sebelah kepada isteri yang kamu sayang, sehingga kamu biarkan isteri yang lain seperti benda yang tergantung di awang-awang, dan jika kamu memperbaiki keadaan yang pincang itu dan memelihara diri daripada perbuatan zalim, maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihi.
Petikan ayat dari surah an-Nisa’ ayat 3 dan 129 menerangkan tentang islam mengajurkan poligami dengan menetapkan syarat-syarat dan panduan supaya kebenaran yang diberi tidak disalah erti atau digunakan oleh kaum lelaki untuk kepetingan peribadi sehingga mengakibatkan berlakunya ketidakadilan dalam kalangan isteri-isteri disamping menjaga kepentingan anak-anak yatim.

Dalam hal ini, puteri perlu diberi peluang untuk berfikir serta membuat pertimbang dari perbagai sudut agar keputusan yang dibuat adalah tepat dan menguntungkan semua pihak yang terlibat. Perkahwinan yang dibina biarlah bahagian sehingga ke akhir hayat. Puteri harus bersedia dari segi rohani serta mental jika berhasrat untuk meneruskan hajat menerima lamaran dan seterusnya berkahwin dengan lelaki yang tertaktha di hati puteri sekarang.

Sesungguhnya poligami adalah syariat yang sangat berhikmah untuk menampung kelemahan suami dan isteri-isteri. Apabila mempunyai isteri lebih dari satu, ia membantu lelaki yang beriman untuk menyalurkan fitrah di jalan halal lagi diredhai, kerana fitrah lelaki itu sebahagian besarnya ada pada poligami. Ia juga membantu wanita-wanita yang beriman untuk menyalurkan fitrah di jalan yang halal lagi diredhai.

Seandainya salah seorang isteri sakit, isteri yang lain boleh menjaga suami dan rumahtangga. Hal ini memberi kekuatan kepada suami untuk terus membantu dan menjaga kebajikan isteri yang sakit. Seorang isteri yang tidak melahirkan anak, boleh menumpang kasih pada anak dari isteri yang lain. Suami berasa seronok punya anak, isteri pun berasa seronok dengan keluarga besar. 

Keadilan, bertanggungjawab, berfikiran positif serta bersifap bertelaransi adalah faktor utama dalam kebahagiaan sebuah keluar berpoligami.  Sebagai isteri dalam sebuah keluarga pologami seharusnya faham dengan sedalam-dalam faktor adil. Adil pada diri sendiri dan adil kepada isteri yang lain. Sebagai isteri kepada suami berpoligami, Puteri perlu bersedia untuk menjadi penasihat kepada suami dan faham dengan situasi dan hakikat bahawa dalam apa jua keadaan suami berpoligami wajib berlaku adil serta komited kepada jadual perkongsian dan sebagainya.


Suami harus berlaku adil kepada dirinya

Suami yang mengamalkan poligami seharusnya sedar dan faham tentang tanggungjawabnya. Ada segelintir suami berpoligami bagi kepentingan diri sendiri. Bagi mereka berpoligami bagi menyelesaikan masalah sosioekonomi mereka. Mereka pula memilih pasangan dalam kalangan wanita yang berkerjaya dan belum berkahwin dilewat usia. 

Tanggungjawab suami ini tidak luput atau terbatal hanya kerana si isteri bekerja bermaksud kalau pun isteri kedua bekerja dan isteri pertama tidak bekerja, tanggungjawab suami kepada kedua-dua isteri adalah sama sahaja iaitu menyediakan segala keperluan untuk isteri-isteri dan anak-anaknya.

Adil kepada diri sendiri bermaksud suami faham dengan tanggungjawab sebagai suami dan sejauhmana kemampuannya untuk berlaku adil kepada diri sendiri. Kemampuan melaksanakan tanggungjawab zahir dan batin. Puteri sendiri perlu sedar sejauhmana kemampuan suami dalam memenuhi tuntutan puteri sebagai isteri. Suami pula perlu sedar sejauhmana kemampuannya untuk memenuhi keperluan zahir dan batin Puteri. Adil pada diri suami mengambilkira adakah ia mampu melaksanakan tanggungjawabnya mengikut keperluan Puteri. Sekiranya ia tidak berkesanggupan dan menggagahi juga hasrat untuk berpoligami maka sisuami dikira tidak adil pada dirinya. Hal demikian bakal mengerohkan kerukunan rumahtangga yang dibina sebab terdapat insan yang tidak puas hati dengan naftah sama ada zahir atau batin yang diberikan.

Dalam hal ini perbincangan dalam suasana yang harmoni harus dilakukan bagi membincangkan masalah tersebut. Desakan hanya akan mengerohkan keadaan. Penyelesaian secara bijak adalah perlu. Puteri hendaklah berfikiran rasional dan professional dalam hal ini. Adalah sukar bagi seorang isteri minta dilepaskan dari ikatan perkahwinan yang dibina atas dasar cinta disebabkan oleh hal-hal yang kita sendiri tidak minta. Hakikatnya  dalam hal ini ianya menuntut sebuah pengorbanan. Hakikatnya pengorbanan adalah perlu dalam keharmonian sebuah rumah tangga yang dibina. 

Seorang suami harus berlaku adil pada dirinya. Adil dari segi kemampuan dalam menyediakan nafkah zahir dan batin kepada isteri-isterinya. Lantaran itu seandainya seorang suami yang sering sakit dan mengalami kesukaran untuk bekerja mencari rezeki, sudah tentu tidak akan dapat menanggung beberapa orang isteri. Apabila beliau tetap berpoligami, ini bererti beliau telah menganiayai dirinya sendiri. Sikap yang demikian adalah tidak adil.

Lantaran itu adalah menjadi kewajipan puteri untuk berbincang dengan suami bagi menyelesaikan hal tersebut secara profsional. Mungkin puteri berkemampuan membantu suami dengan bekerja bagi membantu suami. Namun puteri harus memastikan tindakan tersebut tidak menjurus kepada suami tidak berlaku adil kepada dirinya. Puteri seharusnya sedar akan hakikatnya seandainya ditakdirkan suami tidak berkemampuan memberi nafkah secara zahir dan batin maka puteri haruslah bertindak mengikut landasan yang dianjurkan oleh Islam walaupun terdapat peruntukan undang-undang yang membolehkan Puteri menuntut fasah di mahkamah.


 Memastikan suami adil di antara para isteri.

Adil adalah syarat wajib dalam keharusan berpoligami. Menurut Abu al-‘Aynayn, keadilan bermaksud penyamarataan terhadap semua isteri tanpa wujud pilih kasih di antara mereka. Ia termasuk interaksi yang baik di antara suami isteri yang meliputi perbuatan, tutur kata dan akhlak. Keadilan ini wajib dijelmakan di dalam perkara-perkara ikhtiari dan lahiriah yang melibatkan beberapa aspek iaitu nafkah, pakaian, penempatan, giliran bermalam dan musafir. 

Perasaan dan kasih sayang pula tidak termasuk di dalam tuntutan keadilan kerana ianya di luar kawalan manusia dan bersifat relatif. Walaupun begitu suami tetap dilarang daripada menzahirkan secara jelas tentang perbezaan ini berdasarkan firman Allah SWT dalam surah al-Nisak ayat 129 di atas.

Untuk berpoligami adalah mudah tetapi untuk berlaku adil adalah sukar untuk dilaksanakan. Apabila keadilan tidak dilaksanakan dengan baik maka berlakulah bibit-bibit perpecahan dalam keluarga berpoligami urutan dari rasa tidak puas hati, sifat cemburu dan sebagainya melangsungkan perpecahan dalam keluarga.
     
Perpecahan dan kekecohan memberi kesan kepada kerukunan rumah tangga dan secara langsung akan melibat emosi dan perasaan suami menjadi tidak seimbang dan terumbang ambing. Lantaran itu, menjadi tanggungjawab isteri untuk sentiasa menasihati suami akan tanggungjawab dan peranan untuk berlaku adil kepada diri sendiri. 

Untuk berlaku adil adalah sukar bagi lelaki yang mengamalkan poligami. Hal demikian melibatkan kedua pihak suami dan isteri. Bagi memastikan keharmonian sebuah keluarga yang mengamalkan poligami maka isteri-isteri seharusnya memainkan peranan penting. Isteri-isteri harus sentiasa memperingati suami akan tanggungjawab dari segi pengiliran, nafkah dan sebagainya agar suami tidak lalai dan cuai. Kegagalan isteri-isteri terutamanya isteri kedua memperingati suami agar berlaku adil kepada isteri-isteri akan menimbulkan rasa tidak puas hati dalam kalangan isteri-isteri sehingga menimbulkan keretakkan dalam rumah tangga. 

Menyentuh tentang nafkah, seorang suami wajib menyediakan keperluan setiap isterinya dan anak-anaknya. Adil dalam konteks ini mengambilkira kira keperluan setiap isteri dan anak-anak. Contohnya, isteri pertama dengan lima anak dan isteri kedua dengan dua anak. Isteri pertama wajid diberikan nafkah yang sepadan dengan tanggungannya berbanding isteri kedua bagi menampung keperluan mereka. Sementara wang saku, suami wajib sediakan bagi tujuan kecemasan sahaja dengan syarat segala keperluan rumahtangga termasuk tabungan dan keperluan lain isteri telah disediakan.

Isteri-isteri seharusnya sedar bahawa dalam kehidupan berpoligami tidak sama dengan monogamy. Poligami adalah perkongsian. Isteri-isteri berkongsi suami. Maka sudah tentu hak yang bakal diperolehi daripada suami perlu dikongsi dengan isteri-isteri yang ada. Lantaran itu, bagi memastikan keharmonian dalam poligami terus subur, isteri-isteri harus belajar memahami dan menghormati hak-hak masing-masing. Saling nasihat menasihati ke arah kesejahteraan keluarga dan suami.


Mohon restu

Doa restu ibu bapa amat penting dalam sesebuah perkahwinan. Tiada ibu bapa yang tidak mahu anak mereka bahagia dalam berumah tangga. Kebahagian rumah tangga anak-anak bertitik tolak daripada restu ibu bapa mereka.Keredhaan ibu bapa amat penting kerana ia membekalkan keyakinan untuk melangkah ke alam perkahwinan. Dan untuk mendapat redha ibu bapa, kita perlu menjaga hati mereka.

Perkahwinan atas dasar cinta semata-mata umumnya tidak akan kekal lama. Cinta akan pudar. Ibu bapa puteri menghalang dan meminta diputuskan hubungan puteri dengan teman lelaki adalah disebabkan teman lelaki puteri sudah beristeri. Hal demikian pada hemat akan menyebabkan puteri tidak akan menikmati nikmat berkeluarga dalam ertikata yang sebenarnya. Hal demikian disebabkan Puteri secara hakikatnya terpaksa berkongsi suami dengan isteri tua suami. Lantaran itu, suami tidak akan bersama Puteri sepanjang masa da nada kalanya urusan rumahtangga terpaksa dilakukan secara sendirian.

Tambahan pula apabila tiba hari perayaan seperti Hari Raya Aidil Fitri dan Aidil Adha sudah semestinya kedua orang tua Puteri menyimpan harapan agar Puteri sekeluarga akan pulang ke kampong bagi berkumpul beramai-ramai merayakan hari lembaran bersama-sama di kampong. Pada hemat mereka jika Puteri berkahwin dengan lelaki berstatus suami orang maka sudah tentu terdapat pengiliran untuk pulang menyambut perayaan di kampong. Ini yang membimbangkan mereka.

Situasi yang berlaku di sekeliling mereka serta laporan berita di media massa yang membicarakan perihal suami gagal memberi nafkah dan tidak berlaku adil mengerunkan mereka. Kegerunan kepada hal-hal sedemikian menyebabkan mereka tidak merelakan ianya berlaku kepada puteri.

Puteri perlu menyakinkan mereka seandainya berhasrat ingin meneruskan hasrat puteri untuk menerima lamaran tersebut. Bakal suami juga perlu memainkan peranan menyakinkan kedua ibu bapa puteri bahawa beliau benar-benar ikhlas untuk memperisterikan puteri. Di samping itu, bakal suami juga hendaklah membuktikan kemampuan dari segi ekonomi dan kemampuan beliau untuk membimbing puteri dalam hal-hal duniawi dan akhirat. Dalam soal ini, ibu bapa umumnya lebih tahu menilai kesesuaian calon menantu kerana mereka melihat dari banyak aspek.

Kesan jika tidak direstui

Perkahwinan yang tidak direstui ibu bapa adalah tidak berkat. Hilangnya keberkatan menyebabkan timbul pelbagai masalah silih berganti dan rasa tidak yakin dalam menghadapi masalah akibat tidak mendapat doa dan redha ibu bapa. Kekecohan dalam rumah tangga mudah berlaku dan akan wujud tuduh menuduh antara satu sama lain yang mampu meretakkan hubungan suami isteri.

Penceraian mudah berlaku apabila perkahwinan tidak mendapat restu ibu bapa. Hal demikian adalah kerana ibu bapa akan mengambil sikap berkecuali sekiranya berlaku perselisihan faham atau masalah dalam keluarga suami isteri terlibat. Keadaan akan menjadi lebih serious apabila suami dan isteri masing-masing enggan bertolak angsur sehingga menyebabkan penceraian berlaku. Penceraian diharuskan dalam sebuah perkahwinan tetapi ianya amat dibenci oleh Allah SWT.

Merahsiakan perkahwinan

Merahsiakan perkahwinan daripada pengetahuan isteri pertama dan kedua ibu bapa sepertimana yang dihasratkan adalah langkah yang kurang bijak. Islam menganjurkan keikhlasan dalam diri serta bermusyawarah dalam membuat keputusan. Sebuah keluarga yang harmoni semua perkara sama ada baik atau buruk adalah dalam pengetahuan bersama. Begitu juga dengan keakrapan hubungan anak dengan kedua ibu bapa. Ibu bapa yang telah membesarkan Puteri dengan memberikan pendidikan agama secukupnya untuk kegunaan di hari tua sudah tentu akan terasa kecil hati dengan tindakan Puteri jika merahsiakan perkahwinan daripada pengetahuan mereka. Tindakan Puteri akan diklasifikasikan sebagai menderhaka terhadap kedua ibu bapa Puteri.

Tindakan teman lelaki Puteri menjalinkan hubungan sulit dengan Puteri di laman sosial sehingga melahirkan bibit-bibit cinta adalah satu tindakan yang kurang wajar. Beliua seolah-olah menyimpan niat tersembunyi. Situasi ini tidak mustahil akan turut dilakukan dilakukan pada Puteri. Kepercayaan Puteri kepada beliau tidak seharusnya diberikan seratus peratus. Peribahasa Melayu, buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali seharusnya dijadikan panduan dan pedoman dalam mengharungi kehidupan seharian.

Islam menyediakan garis panduan yang jelas dalam mengendalikan sebuah perkahwinan diawali dengan merisik, peminangan dan majlis akad nikah. Proses ini dianjurkan bagi memelihara kerukunan rumahtangga islam agar tidak dipandang serong olah bangsa dan agama lain. Lantaran itu, hasrat Puteri untuk melangsungkan perkahwinan secara rahsia adalah bertentangan dengan dasar dan prinsip yang diutarakan oleh islam.

Peruntukan undang-undang Seksyen 23 Poligami                

Bercakap mengenai poligami tidak akan terlepas dari mengaitkannya dengan Mahkamah Syariah. Ini kerana, dalam konteks perkahwinan di Malaysia, suami yang hendak berpoligami dikehendaki di sisi undang-undang untuk mendapatkan kebenaran bertulis terlebih dahulu dari Mahkamah Syariah. Berpoligami dalam konteks ini ialah untuk perkahwinan lebih dari seorang isteri samada dua atau tiga atau empat.Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam (Negeri Selangor) 2005 dengan jelas menyebut Seksyen 23 :

Subseksyen 1

Tiada seorang pun lelaki semasa wujudnya suatu perkahwinan boleh, kecuali dengan mendapat kebenaran terlebih dahulu secara bertulis daripada Mahkamah, membuat akad nikah perkahwinan yang lain dengan perempuan lain.

Subseksyen 2

Tiada perkahwinan yang diakadnikahkan tanpa kebenaran di bawah subseksyen (1) boleh didaftarkan di bawah Enakmen ini melainkan jika Mahkamah berpuashati bahawa perkahwinan sedemikian adalah sah mengikut Hukum Syarak dan Mahkamah telah memerintah supaya perkahwinan itu didaftarkan tertakluk kepada seksyen 124.

Seksyen di atas jelas menerangkan poligami adalah dilarang dibuat secara rahsia. Hal demikian bagi satu langkah pencegahan daripada kecelaruan salasilah serta taraf kelahiran anak hasil perkahwinan disamping menjaga kepentingan dan kebajikan para isteri yang terlibat.

Jesteru itu, seandainya Puteri berhasrat menerima lamaran teman lelaki Puteri adalah wajar dilaksanakan mengikut landasan undang-undang yang disediakan. Bermula dengan majlis merisik, meminang dan seterusnya majlis akad nikah. Perkahwinan yang dilaksanakan mengikut prosuder yang ditetapkan disertai oleh kaum keluarga serta insan-insan tersayang dari kedua pihak akan menjadikan perkahwinan yang dibina lebih berkat di sisi Allah SWT.


Siasat latarbelakang teman lelaki

Sepertimana Puteri maklumkan, perkenalan Puteri dengan teman lelaki bermula di laman sosial. Dewasa ini terdapat berbagai laman sosial dilapangan. Setiap individu pasti mempunyai sekurang-kurangnya satu akaun laman sosial. Menurut Mohd Hizazy Bin Yusof (2011), Rakyat Malaysia berada di tangga ke 16 sebagai pengguna laman sosial Facebook terbesar di dunia, berdasarkan statistik bagi bulan Oktober 2010 yang dikeluarkan oleh laman Facabaker.com, sebuah laman yang menyelaraskan statistik dan penggunaan laman sosial facebook di kalangan pengguna seluruh dunia. Merujuk kepada senarai tersebut rakyat Amerika Syarikat masih mendahului senarai dan diikuti oleh Indonesia dan United Kingdom. Kedudukan Malaysia di tangga ke 16 adalah berdasarkan rekod pendaftaran pengguna di facebook.

Keujudan laman sosial secara langsung telah meningkatkan kes penipuan dan peningkatan gejala sosial dalam kalangan masyarakat. Menurut Muhamad Amirul Afiq Mastor (2012), akibat cinta, nafsu dan kepercayaan membuatkan rakyat negara ini mudah terdedah kepada jenayah siber dengan kerugian mencecah lebih RM49.46 juta setahun. Walaupun tidak pernah bersua muka mahupun mengenal hati budi dan latar belakang mereka, namun kebanyakan mangsa yang merupakan golongan wanita hanyut dibuai lamunan indah si penjenayah.

Walaupun nampak remeh dan tidak membahayakan seperti jenayah ragut mahupun samun, namun jenayah siber mencatatkan kerugian sehingga RM49.46 juta tahun lalu. Jumlah tersebut sebenarnya peningkatan sebanyak 114 peratus berbanding tahun 2010, yang hanya mencatatkan RM20.5 juta. Namun jika dilihat dalam skop yang lebih luas, negara mencatatkan anggaran kerugian sebanyak RM2.75 bilion dalam tempoh lima tahun kebelakangan ini akibat daripada jenayah siber.

Laporan di atas memperlihatkan betapa seriousnya  gejala penipuan dalam laman sosial yang kurang diberi perhatian oleh pengguna-pengguna laman sosial. Laman sosial menjadi medan kepada perbagai aktiviti sosial dari perbagai peringkat usia bermula seawal usia tujuh tahun. Kempen kesedaran perlu dilaksanakan melalui semua media massa. Teknologi tidak salah dalam hal ini. Tetapi kesedaran dalam kalangan pengguna tentang bahaya dan risikonya terhadap negara dan rakyat.

Berbalik kepada masalah Puteri, seharusnya Puteri menyiasat latar belakang teman lelaki Puteri. Siasat siapa beliau, di mana tempat tinggal, siapa isteri beliau. Nyatakan hasrat untuk berjumpa dengan ibu bapa beliau sekiranya masih ada atau keinginan untuk bertandang ke rumah beliau untuk berkenalan dengan isteri beliau. Hasrat Puteri akan mengambarkan wajah sebenar beliau sama ada ikhlas atau sebaliknya dalam hubungan ini.


Percaya kepada diri sendiri

Melalui luahan perasaan Puteri, dapat dibuat andaian bahawa Puteri kurang keyakinan diri. Puteri mempunyai sikap rendah diri. Puteri seharusnya sedar bahawa setiap manusia yang lahir di dunia ini sempurna dan pasti terdapat kelemahan di mana-mana sudut. Wajah yang cantik bukan lagi menjadi ukuran. Ukuran kepada kesempurnaan seorang wanita dilihat pada budi pekertinya.

Puteri seharusnya meningkatkan kemahiran dalam kemahiran interpersonal. Kemahiran berkemunikasi dengan orang lain. Puteri berkemampuan berkomunaksi dengan rakan di sekeliling tetapi perasaan malu dan sifat kurang keyakinan diri membuatkan Puteri merasa tersisih. Terbukti apabila Puteri berjaya menjalinkan hubungan di laman sosial dengan teman lelaki yang seterusnya memberikan harapan kepada Puteri. Puteri mampu melakukannya. Buangkan rasa rendah diri yang merantai diri Puteri. Mulakan perubahan dengan mengubah personality diri dan cara berpakaian.


Kesimpulan

Kesimpulannya, di usia Puteri lewat 40-an bukanlah penamat atau titik akhir sebuah kebahagia bagi seorang wanita dalam mengecapi kebahagian berumahtangga. Di usia begini kematangan fikiran serta keteguhan ekonomi mampu menjadikan rumahtangga yang dibina sama ada dengan lelaki berstatus suami orang atau mana-mana lelaki samada berstatus duda beranak atau bujang bakal mengubah corak kehidupan Puteri.

Bagi mencapai hasrat yang diidamkan restu ibu bapa menjadi prasyarat utama. Malah ianya merupakan tiket ke arah menjana sebuah institusi keluarga bahagia. Cinta semata-mata belum tentu menjamin kebahagian tanpa doa restu ke dua ibu bapa.

Tidak semua perkahwinan poligami bermasalah. Terdapat keluarga poligami yang hidup dalam aman dan bahagia dengan memperlihatkan kesatuan dan kerjasama padu dalam dalam melayari bahtera rumahtangga. Ianya bertitik tolak dari keikhlasan, tolak ansur dan sikap berfikiran positif dalam kalangan keluarga poligami. Tidak ramai wanita yang sudi bermadu tetapi jika kena pada tempatnya ianya bakal mengiklafkan hikmah yang menguntung serta membahagiakan diri individu terlibat.

Bahan Rujukan
  1. Abu Daud. (23 Februari, 2011). Definisi poligami. Retrieved from apple-mujahidahislam: http://apple-mujahidahislam.blogspot.com/2011/02/definisi-poligami.html
  2. Ahmad Tajdid. (22 September, 2013). Jumlah lelaki melebihi wanita di Malaysia. Retrieved from Harakahdaily: http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/22193-jumlah-lelaki-melebihi-wanita-di-malaysia
  3. Badan Perundangan Negeri Selangor. (2005). ENAKMEN UNDANG-UNDANG KELUARGA ISLAM (NEGERI SELANGOR) 2005. Shah Alam: Badan Perundangan Negeri Selangor.
  4. Bernama. (29 Julai, 2011). Penduduk Malaysia kini 28.3 juta. Retrieved from Berita Harian: http://www.bharian.com.my/bharian/articles/PendudukMalaysiakini28_3juta/Article/artikel
  5. Bryan Sykes. (2004). Adam's Curse: A Future without Men. New York: W.W. Norton & Company.
  6. M. Mahir Hassan. (23 November, 2013). Nukilan Umum: Sempurna atau Keinginan? Persoalan sebelum Berumahtangga? Retrieved from Erti hidup pada matlamat: http://arorahikmahmh.blogspot.com/2013/11/nukilan-umum-sempurna-atau-keinginan.html
  7. Mohd Hizazy Bin Yuso. (28 Mac, 2011). Malaysia Di Tangga 16 Pengguna Facebook Dunia. Retrieved from Unit Kajian Strategik: http://ukspnc.blogspot.com/2011/03/malaysia-di-tangga-16-pengguna-facebook.html
  8.  MUHAMAD AMIRUL AFIQ MASTOR. (09 April, 2012). Ancaman jenayah siber. Retrieved from Utusan Malaysia: http://www.utusan.com.my/utusan/SpecialCoverage/NAM2003/index.asp?y=2012&dt=0409&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_03.htm
  9. Nur Hafiz & Associates. (01 Januari, 2012). Poligami untuk bacaan ssuami. Retrieved from Khidmat Peguan Syarie: http://sukapeguamsyarie.blogspot.com/2013/07/poligamibacaan-untuk-suami.html


No comments: